Οι δύο αντωπές (αντικριστές)Σφίγγες
δείχνουν πλέον ολόκληρα τα καμαρωτά μαρμάρινα σώματά τους στον τάφο της
Αμφίπολης έπειτα από 2.300 χρόνια, προκαλώντας τον παγκόσμιο θαυμασμό.
Με την αφαίρεση, μέχρι στιγμής, των
έντεκα λίθων από τον τοίχο σφράγισης, τίποτα δεν εμποδίζει την ολοκληρωμένη θέασή τους.
Στο ίδιο εργαστήριο
Κατά τη διάρκεια των εργασιών όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, βρέθηκαν τμήματα των πτερών των Σφιγγών -που ήταν ένθετα στους κορμούς- και τα οποία επιτρέπουν την πλήρη αποκατάστασή τους. Βρέθηκε, επίσης, τμήμα από τη ράχη του αγάλματος του Λέοντος της Αμφίπολης. Σφίγγες και Λέων φαίνεται να προέρχονται από το ίδιο εργαστήριο.
Το υπουργείο ανακοινώνει επίσης πως με την αφαίρεση των χωμάτων εμφανίστηκε μικρό τμήμα της ανωδομής του μνημείου, που φέρει ίχνη κόκκινου και μπλε χρώματος, σε δύο αποχρώσεις αντίστοιχα.
Οι εργασίες συνεχίζονται στη στάθμη του εσωρραχίου της θόλου, με τη στερέωση και στήριξη των λίθων της καμάρας, καθώς και την αφαίρεση των χωμάτων. Η εμφάνιση χρωμάτων ίσως δείχνει ότι οι ανασκαφείς βρίσκονται μπροστά στην πρόσοψη του τάφου, καθώς εκείνη ήταν επιχρισμένη σε όλες τις εποχές των μακεδονικών τάφων.
Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Αντουανέττα Καλλέγια, «ο τύπος του μακεδονικού τάφου εμφανίζεται ξαφνικά στη Μακεδονία κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα» και δεν φαίνεται να έχει πρόδρομο τύπο στον ελλαδικό χώρο. Η εμφάνιση αυτών των επιβλητικών μνημείων την εποχή αυτή συμπίπτει χρονικά με την οικονομική άνοδο του βασιλείου της Μακεδονίας.
Οι προσόψεις των πρώιμων τάφων ήταν απλές και σχεδόν ακόσμητες και ανάλογο παράδειγμα αποτελεί ο τάφος «της Ευρυδίκης» στις Αιγές. Σταδιακά, η πρόσοψη άρχισε να κοσμείται με ανάγλυφα αρχιτεκτονικά μέλη, που είχαν καθαρά διακοσμητική αξία και επιχρίονταν με γυψοκονίαμα, για να δίνουν την εντύπωση μαρμαροκατασκευής.
«Ακολούθησε η επίθεση χρωμάτων (κόκκινου, κυανού, πράσινου και λευκού), που χάριζαν στο μνημείο μια εντυπωσιακή όψη, έστω και αν η είσοδος αυτή δεν προοριζόταν για το θεαθήναι» αναφέρει η κ. Καλλέγια. «Η απόληξη της πρόσοψης συχνά κοσμήθηκε με ζωφόρο που έφερε ζωγραφικό διάκοσμο, μοναδικά έργα τέχνης της μεγάλης ζωγραφικής του 4ου αιώνα π.Χ.: το βασιλικό κυνήγι στον Τάφο ΙΙ της Μεγάλης Τούμπας, μάχη Ελλήνων-Περσών και σκηνές κενταυρομαχίας στον τάφο «της Κρίσεως» στα Λευκάδια, σκηνή κρίσεως νεκρού στον τάφο «των στρατιωτών» από το αγρόκτημα Μπέλλα στη Βεργίνα κ.ο.κ.»
Οι προσόψεις ήταν δωρικού ή ιωνικού ρυθμού και τη διακόσμησή τους αποτελούσαν επίσης κοσμοφόροι με φυτικά μοτίβα. Πολλές φορές, υπήρχε γραπτός διάκοσμος και στους εσωτερικούς τοίχους: αρματοδρομίες, σκηνές μάχης, έντονα κινημένες μορφές, καθώς και φυτικά μοτίβα και άψυχα αντικείμενα.
Η πρόσοψη
Η κ. Καλλέγια τονίζει ότι λίγοι είναι οι τάφοι που είχαν πρόσοψη αετωματική, όπως ο κομψός τάφος «του Ρωμαίου», που θυμίζει αρχαίο ναό. «Ουσιαστικό στοιχείο της πρόσοψης είναι η θύρα που υπάρχει και στους δύο θαλάμους, σαν για να θυμίζει ότι ο νεκρός εισέρχεται στην αιώνια κατοικία του. Γι' αυτό αποτελεί πλήρη μεταφορά της ξύλινης πόρτας σε μάρμαρο».
Στην περίπτωση του Τάφου της Αμφίπολης, οι παραστάδες δείχνουν να μην παρουσιάζουν βλάβες. Από την κατάστασή τους και την κατάσταση του τάφου θα εξαρτηθούν ο τρόπος και ο χρόνος εισόδου. Θα μετρήσει δηλαδή αν η θύρα είναι απαραβίαστη και σε τι κατάσταση θα εκτιμηθεί ότι είναι το εσωτερικό του τάφου.
Σε δηλώσεις του στη ΝΕΡΙΤ ο καθηγητής Αντισεισμικής Τεχνολογίας Π. Καρύδης υποστήριξε ότι τα κεφάλια των δύο Σφιγγών μπορεί να «έσπασαν» από τον κορμό των αγαλμάτων από κάποια σεισμική δόνηση στο παρελθόν και ίσως να βρίσκονται στο εσωτερικό του προθαλάμου του τάφου. Κάτι τέτοιο βέβαια ενισχύει την υπόθεση ότι ο τάφος δεν είχε συληθεί κατά την αρχαιότητα.
Ο δημόσιος φορέας Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε. (ΔΕΣΦΑ) διά του Προέδρου του Αντωνίου Νάτσικα και του διευθύνοντος συμβούλου Κωνσταντίνου Ξιφαρά γνωστοποίησαν χθες στον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού πως ο ΔΕΣΦΑ, επιθυμώντας να συνδράμει τις σημαντικές αρχαιολογικές έρευνες που γίνονται στην Αμφίπολη, αποφάσισε να τις ενισχύσει με το ποσό των 30.000 ευρώ.
analystsforchange.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου